Friday, December 14, 2012

PAVLOVA#8


Bismillahirahmanirahim...assalamualaikum...


nak cercerita sikit ni eh sikit je pasal pavlova^-^ pavlova kek yg berasal dari negara mat salleh yang dihiasi buah-buahan warni warna nang indah semerbak kesuma dewa eh2?!

kemanisan tahap gaban ok kalau gula campak lebih >,<
kita jatuh  kat pavlova ni sejak tengok cerita masterchef malaysia 2 yg eps diorang buat pavlova tu?ingat x?

Perbualan aku dan mak(versi srwk)
aku : mak nak buat pavlova boleh?
mak : mak xsuka aising tu.. xyah buat lah.buat je kek biasa,lagi sedap.

Dan dan dan baru haritu aku buat pavlova dalam keadaan yg agak kepenatan buat pavlova ni dan dan dan oh hampeh x menjadi pavlova ku ini.

apa slh pun aku xtau lah..

luar cantik tapi rasanya agak pelik macam urrr geli lah nak cerita nanti termuntah pulak*teruk sangat ke?! jwpnya aku rasa yes kot.


aku rujuk resipi si manis klik ni jgn tak klik---> Cik Epal ♥ 
btw,terimakasih cik epal sebab kongsi resipi ni..maaf sebab siti ambil resipi cik epal tanpa kebenaran.. ampun ye^-^kihkih

pavlova x menjadi bukan slh resipi tu ye,jgn jahat2 mulut ye..menangis pulak tuan resipi ni nanti.. tak mau tak mau!

cik epal buat elok cntik je kan pavlova dia..cik epal buat saiz maksimum punya tpi aku buat saiz minimum punya sebab xda kertas minyak so pakai je la kertas acuan muffin.kihkih bedal jer.

mgkin ada slh buat adunan/suhu oven tu/derhaka kat mak kot kan...haiii ampun mak ampun mohon anakmu d'ampun..

aku xnak buat lagi dah takut hancusss lagi nanti kan membazir aku buang x mkn..rezeki tu.. inshaaAllah xbuat tpi tangan mcm gatal je nak buat lagi^-^ eish xyah lah.. xnak derhaka kat mak lagi. minta izin mak dulu ye

ni semua gambar2 dengan semangat berkobar buat pavlova aku take2 haritu. maaf ye kalau xjelas pakai camera fone je.enjoyyy




telur putih+gula
it's ok? org kata kalau dia xjatuh tu kira jadi lah kan?!
smpai campak kat dinding pun melekat ehhh^-^



SEBELUM

siap cmpur smua bahan
piping alas dengan kertas muffin cute ni^-^
lepas oven dah panas dan dengan suhu yg sederhana 
saya masukkan adunan yg d'adun dgn sempurna
dibakor selama 20 minit



SELEPAS

ni hasilnya selepas 20minit kita bakor
buka pintu sikit
dan aku biarkan dlm oven dulu




dah sejuk aku hias lah
topping
cream+oren+kiwi
aku nak buah nanas tapi xda pakai je buah kiwi
Buah oren dan aku xleh d'pisahkan kcuali kalau oren xda nak buat canna kan
buah oren




blurrr kan,malu nak tunjuk kek xmnjadi ni
luarnya cantik dlmnya hampeh
lembik kot jelly2 bila masuk mulut
dengan muka yg trpksa aku mkn smpai habisss ok habis!
siapa suruh xdgr kata mak?mak kata jgn buat tadi. hah hambik kau!




sambil tu aku terfikir pula kuning telur ni aku nak buat ape?
GORENG TELUR lahhh^-^yummyyy lagi
mayo+bwg+daun kucai+garam+lada
rasanya ada sedikit kepelikan sebab hilang putih telur
nak tau camna rasanya cecuba lah ye
ingat minta izin mak dulu k^-^nanti xpasal mkn telur hangus




> Jangan manis dlm makanan/minuman,maniskan dalam senyuman k <
terimakasih^-^
#sitifaizahraini

I'm hopefully this post doesn't annoys anyone^-^

No comments:

Post a Comment

♥ Terimakasih sudi baca post ni^-^
♥ kekomen jer baik/buruk^-^
♥ in shaa Allah 'asap' saya balas^-^